Friday, January 14, 2011

Bahana FB

Assalamualaikum...

"asal tak buat facebook weyh?? sape je yang x de fb skrg..ko sorang je..kuno gile kot"
wajib ke semua org ada acc fb ni?? hebat ke seseorg tu bila dia ada facebook?? glamor ke seseorg tu dgn fb??

setuju tak kalau saya kata fb ni sgt berpengaruh smpai makcik makcik suri rumah yang bosan kat rumah tu pon dah ade fb skrg...haha memang sedar je pun kalo kt kl tu pon satu rumah dah ada fb kecuali kakak sorang tu.( bagus KB dont sign up for fb membazir waktu).

apa niat asal kita buat fb yek??kalau tanye saya, untuk senang update dgn kwn2 sekolah..trend pon boleh jugak sbb sebelum ni friendster lepas tu myspace next mesti kene tuka facebook sbb semua org dah 'berhijrah' ke fb kan.kalo x tuka macam so 'lame' kot..haha dulu selalu je perli budak-budak yang still gune myspace..." kau gune myspace lagi? dah berhabuk la weyh skrg kan org pkai fb..apela"

haaa berbalik pada niat tadi, bila dah ada facebook tbe-tbe dtg niat-niat lain pulok. nak show off gamba2 kte yg prasan cantik tu la..(aku la tu prasan)..sbbnye bile org puji sket kembang semangkuk kan...mungkin sesiapa yang terasa try nak deny apa yang saya cakapkan kat atas tapi hakikatnya niat tak elok tu akan datang dgn sendirinya bila kita dah leka sgt melayan facebook ni...mungkin korang akan cakap facebook ni bagus untuk update dgn family saudara-mara schoolmate drjah satu ke jiran time duduk Sabah dulu ke tak kesah la...mmg ade betulnya tapi mcm yang saya cakap td, dia akan menyimpang ke perkara2 lain..

ramai je wanita upload gamba-gamba yang diorg rasa ok a.k.a tutup aurat a.k.a tak seksi a.k.a sopan dekat fb kan..tapi sebenarnya diorg silap..silap sgt..mungkin diorg x sedar yang gambar2 diorg ni boleh menggegar iman seorang makhluk bernama LELAKI...tahu kah kita

seorang lelaki yang melihat aurat wanita dah berdosa
seorang wanita yang mendedahkan auratnya mendapat 2 kali ganda dosa

Rasulullah SAW bersabda: Setiap umatku (boleh) diampunkan kecuali mereka
yang mendedahkan (dosanya) ada dikalangan yang mendedahkan ini, melakukan
suatu dosa di waktu malam, berpagi-pagi sedangkan Allah menutup dosa itu, namun
tiba-tiba dia mendedahkan kepada orang lain seraya berkata : "Wahai fulan, semalam
aku lakukan itu dan ini" maka terhapuslah tutupan Tuhannya dan jadilah ia membuka
(rahmat) Allah yang (sebelum ini) menutup keaibannya.
(riwayat al-bukhari dan muslim)

sangat terasa didalam hati...bila baca ayat-ayat ni terus rasa nak buang semua gamba dalam fb..terasa diri sangat jahil...SANGAT..bukan sikit punya..semua niat2 yang tak baik, tersimpang dari niat yang sepatutnya...ya Allah ampunilah aku...

so kawan2 jom lah sama-sama kita fikir balik KENAPA ADA FB...kalau utk berdakwah dan sebagainya saya setuju juga...sbb semua tu utk Allah..tp for those yang salahgunakan fb ni utk puaskan niat mereka, nafsu mereka, riak dan ujub mereka sila lah STOP! jangan nnt dekat akhirat berkilo kilo dosa kita sbb fb ni..tak berkilo berkati bertan ke...sape susah kita lah susah! x de org lain nak tolong tau...nak ke duduk neraka?? walau sesaat pon x sanggup tau..jgn kate nak masuk nak tgk pintu neraka pon x mboh...

taknak ke kita tros pasang gear 5 lalu titian sirat and jejak kaki kat pintu syurga??? tak nak?? mesti nak kan? so kalo nak seribu daya x hndak seribu dalih...

aku nak masuk syurga! jom korang!

izzati ariff
i love Allah and Rasul
i love mama and ayah too





1 comment:

kakfana said...

hehehehe dh bleh comment...atie cari tau baju jubah putih utk pakai kawin tau...jgn cari fesyen lame2 sgt...cari yg simple tp sesuai la utk pengantin yg comel mcm aku ni..hahahaha khas hadiah utk aku kan..thanks i love u,]